واكاوی مشكلات صید و صیادی شمال-۱

صیادان شمال سرگردان در بین وعده ها

صیادان شمال سرگردان در بین وعده ها

بیا شمال: صیادان در حالی بیش از یک دهه در بین وعده های مختلف مسئولان سرگردان هستند که گویی صدای مشکلاتشان تا کنون به گوش کسی نرسیده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- رضا اکبری: نامش صیاد است، البته نه آن صیادی که در کوه ها و جنگلها بدنبال شکار صیدی باشد که از دور می بیند و با نزدیک شدن به آن شکارش می کند بلکه صید این صیاد در دل دریایی نهفته است که گاهی آرام است و گاه خروشان، گاه مهربان است و سخاوتمند و گاه خشمگین است و بخیل و او ناچار است برای کسب روزی دل به دریایی بزند که نمی داند در آن روز چه به او ارزانی می دارد و آیا سفره اش از رزق و روزی امروز رنگین می شود یا باید به شامی ساده برای امید به فردایی بهتر اکتفا کند.
چهار هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره در ۳۰۰ کیلومتر از آب های ساحلی گیلان به عنوان یکی از کانون های صیادی در شمال کشور در حالی دل به دریا می زنند که علی رغم مشکلات برجا مانده از گذشته و قول های عمل نشده در تلاشند تا لقمه نانی به خانه برده و دست نیاز به سوی کسی دراز نکنند اما دردهای آنان سال ها است در ایستگاه وعده مسئولان متوقف مانده و هر ساله با شروع فصل صید تنها به سن این وعده ها اضافه می شود و از عملی شدن آنها خبری نیست.
خبرگزاری مهر با گشایش پرونده ای برای پرداختن به وضعیت معیشت و مشکلات صیادان و اقدامات انجام شده و وعده های بر زمین مانده در دهه اخیر، تهیه و تولید سلسله گزارش هایی را در دستور کار قرار داده و این اقدام تا حصول نتیجه لازم و رفع مشکلات این قشر مظلوم و زحمتکش جامعه ادامه خواهد داشت.

وعده کاهش ۲۷ درصدی حق بیمه پشت درهای بسته تصویب و اجرا
برطرف کردن مشکلات بیمه ای صیادان توقع بجای این قشر زحمتکش است و دولت باید مشکلات جامعه صیادی را با دقت بررسی و نسبت به حل این مشکلات اهتمام ورزد چونکه با وجود معضلی به نام بیکاری در جامعه و هزینه بر بودن ایجاد اشتغال برای دولت، جامعه صیادی برای خود و دیگران اشتغال به وجود آورده اند و با وجود مطرح بودن کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان خبرها و اظهار نظرهای ضد و نقیضی از طرف تعدادی از مسئولان ارائه می شود.
و به رغم این که «محمد قاسمی» معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در دولت دهم در مصاحبه ای خبر از کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان در سال ۸۸ را داده و گفته بود که بمنظور کمک به صیادان و رونق و درآمد مطلوب تر این شغل، مصوب شد که از این سال حق بیمه پرداختی صیادان که قبل از این ۲۷ درصد بود، کم شده و ۱۰ درصد توسط دولت و ۱۷ درصد باقیمانده را صیادان جهت بیمه صیادی خود پرداخت کنند اما «حسن خسته بند» نماینده مردم انزلی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۹ سال بعد و در آبان ماه سال ۹۷ اعلام نمود حق بیمه صیادان گیلانی با کمک های مدیرکل تامین اجتماعی استان، مدیرکل شیلات گیلان، مدیرعامل و هیئت مدیره اتحادیه پره های صیادی استان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و این یعنی این که مشکل بیمه صیادان در فاصله سال هایی که این مصاحبه ها انجام شده همچنان بر روی ریل تعیین تکلیف در حرکت بوده و اقدام عملی صورت نگرفت.
«عظیم مدبری» مدیر کل اسبق شیلات گیلان نیز در مصاحبه ای در دی ماه سال قبل درباب حل مشکل بیمه صیادان گفته بود که با تلاش چندین ساله نمایندگان و پیگیری مسئولان شیلات معافیت ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان گیلانی در سه ماهه پاییز سال ۹۷ به ثمر نشست اما پس از گذشت چند ماه به سبب عدم تامین اعتبارات لازم از محل هدفمندی یارانه ها، تامین اجتماعی خواهان پرداخت کامل حق بیمه شد و حتی مابه التفاوت و خسارات دیرکرد سه ماهه سال ۹۷ را نیز از صیادان زحمتکش گیلانی گرفته و صیادان همچنان ۲۷ درصد حق بیمه را پرداخت می کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران نیز ۲۸ مهرماه امسال عنوان نمود صیادان هم اکنون همان ۲۷ درصد کامل حق بیمه را پرداخت می کنند که این مبلغ بیمه برایشان بسیار سنگین بوده و حدود ۷۰ درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خودرا نداشته و نمی توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.
«یعقوب دوجی» معتقد می باشد یکی از معضلات موجود بر سر راه صید و صیادی وجود دلالانی در بازار فروش است و این در حالیست که صیادان زیر دهک ۳ جامعه بوده و دولتمردان باید توجه بیشتری به این قشر زحمتکش داشته باشند و در صورت حذف دلالان و عرضه مستقیم صید به بازار علاوه بر کاهش قیمت ماهی وضعیت معیشت صیادان نیز بهبود می یابد.

سختی کار صیادان سرگردان در راه پاستور و بهارستان
آذر ماه ۹۳ بود که «اسحاق شعبانی» مدیر کل وقت شیلات گیلان در مصاحبه ای اعلام نموده بود که با پیگیری های مستمر شیلات گیلان از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و تلاش نمایندگان شیلات ایران سرانجام با قرار گرفتن مشاغل صیادی و ملوانان شناورهای صیادی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور موافقت شده و در جلسات شورای عالی فنی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کشور و بررسی میدانی نمایندگان این شورا از گیلان با قرار گرفتن مشاغل صیادی و ملوانان شناورهای صیادی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور موافقت به عمل آمد و از طرف دبیر شورا جهت اجرا به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی سراسر کشور اعلام و اخیراً به اداره کل شیلات گیلان ابلاغ گردید
اما با وجود گذشت حدود هشت سال از تاریخ آن مصوبه، سازمان تامین اجتماعی عدم تامین منابع مالی این مصوبه را با اهمیت ترین مانع دانسته و از اجرای آن سرباز می زند در صورتیکه به سبب کاهش میزان صید و به تبع آن پایین آمدن سطح درآمد صیادان در کنار افزایش سن صیاد، فعالیت را برای این قشر زحمتکش جامعه روز به روز مشکل تر می کند به شکلی که اغلب صیادان در ۵۰ سالگی با فرسودگی و بیماریهای مختلف مواجه می شوند و با وجود اتفاق نظر مسئولان کشور نسبت به سخت و زیان آور بودن شغل صیادی، گویی اراده ای برای اتخاذ تصمیم لازم و تعیین تکلیف این مصوبه وجود ندارد.
از سوی دیگر برمبنای قانون، برای مشاغل سخت و زیان آور۲ گروه الف و ب تعریف شده و با توجه به این که شغل صیادی در گروه ب قرار دارد صیادان از این امتیاز بی بهره مانده اند و نیاز است درباب این قانون از طرف مجلس شورای اسلامی تجدید نظری انجام شده و اصلاح گردد.
با تمام این تفاسیر صیادانی که از یک سو وضعیت بیمه شان بلاتکلیف است و با همه مشقت ها و خطرهایش هنوز شغلشان در گروه مشاغل سخت و زیان آور محسوب نشده و هر روز جان خودرا در کف دست گرفته و دل به دریا می زنند و از طرف دیگر نیمی از سال را نیز بیکار هستند و حق بیمه خودرا پرداخت می کنند همچنان چشم به راه تحقق وعده هایی هستند که عمرشان دارد به یک دهه نزدیک می شود.

1401/08/02
20:45:08
0.0 / 5
463
تگهای خبر: آب , انزلی , تور , تولید
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا