سرپرست مركز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد
اصلاح حدود مجاز معاینه فنی بررسی می شود
بیا شمال: به گزارش بیا شمال، سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی امسال و تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا با نگاهی جدید اطلاع داد.
به گزارش بیا شمال به نقل از ایسنا آلودگی ناشی از ذرات معلق بزرگتر از ۲.۵ میکرون در پاییز امسال هم نفس کشیدن در کلانشهرها را سخت کرده است و بنا بر اعلام سازمان هواشناسی افزایش غلظت آلاینده ها در کلانشهرها تا پنجشنبه (۲۹ آذرماه) ادامه دارد. تهران نیز طی هفت روز اخیر تنها دو روز هوای مطلوب را به خود دیده است. در این شرایط بگفته سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست تکالیف انجام نشده انباشته مختلفی در قانون هوای پاک داریم، قانونی که سال ۹۶ به امید کاهش آلودگی هوا تصویب گردید.
احمد طاهری در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، مهم ترین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر اجرای این قانون در سایر دستگاه هاست، اشاره کرد: تکالیف انجام نشده و انباشته مختلفی در قانون هوای پاک داریم، همچون اسقاط خودرو های فرسوده. میزان خودرو های فرسوده اسقاط شده از زمان تصویب قانون هوای پاک تا حالا (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳) نسبت به تکلیف قانونی ناچیز بوده است. گسترش حمل و نقل عمومی، گسترش انرژی های تجدید پذیر، ارتقای کیفیت سوخت در کشور همچون مواردی است که نسبت به تکلیفی که در قانون پیش بینی شده است، فاصله بسیاری وجود دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نظارتمان را بصورت خیلی جدی تر انجام می دهیم و در دولت چهاردهم هم تا به امروز سه جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا برگزار شده که در هر کدام از این جلسات، یک موضوع بصورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است و دستگاه موظف شده اند که برنامه ای با قابلیت رصد و پایش بصورت ساختار یافته ارائه بدهند که عملکرد آنها برمبنای برنامه ارائه شده مورد رصد قرار بگیرد.
بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی در سال جاری
اهری درباره ی توجه به معاینه فنی خودرو ها اظهار داشت: آخرین بار حدود مجازمعاینه فنی سال ۹۷ بروزرسانی شد. این مساله باردیگر امسال در دستور کار قرار گرفته است و به زودی برخی از مصوبات آن اصلاح و ابلاغ می شود. افزایش کیفیت معاینه فنی خودرو ها و نظارت بر مراکز معاینه فنی نیز در دستور کارما قرار دارد.
وی اضافه کرد: گسترش ناوگان برقی نیز مد نظر است چونکه میزان آلایندگی کمتری نسبت به ناوگان حمل و نقل بنزینی دارد و به این مساله هم در مصوبه اسقاط توجه ویژه شده است. اهتمام می نماییم در بروزرسانی این مصوبه سیاست های تشویقی بیشتری برای تشویق به برقی سازی خوروها خصوصاً حمل و نقل کار مثل موتورسیکلت کار و تاکسی ها درنظر گرفته شود که با شتاب بیشتری برقی سازی صورت گیرد.
تغییر شیوه تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهرها
رپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی تدوین سیاهه جدید انتشار آلودگی هوا اظهار داشت: آخرین بار این سیاهه مبنی بر اطلاعات سال ۱۳۹۶ برای کلانشهرهای کشور تدوین و در سال ۱۴۰۰ منتشر گردید بدین سبب حدود هفت سال از تدوین آن می گذرد.
طاهری افزود: در تدوین سیاهه های انتشار قبلی انتشار آلاینده ها بصورت کلانشهری مورد بررسی قرار می گرفت اما ما مرزبندی بین شهرها را برای پدیده آلودگی هوا قائل نیستیم. در نتیجه تدوین سیاهه انتشار را با رویکرد ملی در دستور کار قرار داده ایم و در تلاش هستیم که در کل کشور سیاهه انتشار را تدوین نماییم و منابع بیشتری نسبت به مطالعه قبلی در این سیاهه درنظر گرفته شود.
از سند مدیریت تغییر اقلیم چه خبر؟
اهری در آخر درباره ی تدوین سند مدیریت تغییر اقلیم اظهار داشت: در ماده ۲۲ برنامه هفتم توسعه، وظیفه تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم، به عهده سازمان صیانت از محیط زیست گذاشته شده است. از ابلاغ برنامه هفتم، این مساله با جدیت در دستورکار قرار گرفته و کارگروه های هفتگی با حضور سایر دستگاه هایی که در قانون ذکر شدند همین طور سایر دستگاه های اثرگذار و متاثر انجام می شود. حتما در بازه زمانی مشخص شده (طی سال اول برنامه) در قانون این کار ر انجام می دهیم.
منبع: بیا شمال
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب