گزارش،
ترس و درس
بیا شمال: لرستان خطر ریزش کلاس های درسی فرسوده و تخریبی و ترک های دیوار و گچ های ریخته از سقف کلاس، جز نگرانی چیزی برای برخی دانش آموزان لرستانی به همراه ندارد.
از زمان تأسیس مدرسه رشدیه در تبریز و دارالفنون در تهران تا امروز نظام آموزشی از تبعیض ها و توزیع نامتوازن امکانات آموزشی در کشور لطمه دیده است.
طی سالیان گذشته، دولت ها در کشور تلاش کردند تا مدارس کاه گلی یا خشت و گلی را از سراسر کشور برچینند. در حالیکه مدارس خشت و گلی تقریبا حذف شده و مدارس کانکسی هم مقرر است به تدریج جمع شود، اما عمر مدارس معمولی هم رو به اتمام است و متاسفانه هر ساله بخشی از این مدارس به علت عمر بالایشان به مدارس فرسوده و مدارس در معرض خطر اضافه می شوند.
در این میان فرسودگی گریبان گیر برخی مدارس استان لرستان شده، مدارسی با سازه ای قدیمی و کهنه که علاوه بر خطرات جانی، امکان دارد تأثیرات مخربی بر ذهن و روان دانش آموزان بگذارد.
صحبت از مدارس فرسوده و ناایمن که در مناطق مختلف لرستان جا خوش کرده اند حرف جدیدی نیست چون که الان نیز تعداد زیادی از دانش آموزان استان با معضل مدارسی که استانداردهای لازم را برای حضور آنان ندارند دست و پنجه نرم می کنند.
این در حالی ست که ایجاد محیطی امن و عاری ازهرگونه تهدید فیزیکی و روانی، یکی از نخستین شرایطی است که دانش آموزان برای تحصیل مفید و شکوفاشدن استعدادهای خود به آن احتیاج دارند، ولی دانش آموزان برخی مدارس لرستان مجبور هستند مثل گذشته در این کلاس های غیر استاندارد و فرسوده ادامه تحصیل دهند.
شاید سقف روی سرمان ریزش کند
علی، دانش آموز کوهدشتی که در یکی از این مدارس درس می خواند می گوید: سرکلاس و موقع درس من و همکلاسی هایم هرلحظه احساس می نماییم شاید سقف بر روی سرمان خراب شود.
وی که کمی استرس دارد حرف هایش را این طور ادامه می دهد که برخی مواقع لباس های مدرسه ما گچ و گلی می شود ولی مجبوریم سرکلاس باشیم.
این دانش آموز اظهار داشت: بیشتر مواقع سرکلاس درس احساس ترس داریم و نمی توانیم به درستی و با تمرکز بالا به حرف های معلم دقت کنیم.
علی می گوید: مدرسه ای که ما در آن هستیم خیلی قدیمی و فرسوده بوده و امکانات آن هم خیلی کم است.
این دانش آموز اضافه کرد: سرویسهای بهداشتی تمیزی نداریم و الان که زمستان بوده کلاس با این که بخاری داریم ولی سرد است.
مدرسه بعنوان خانه دوم و محلی برای آموزش و یادگیری است و باید فضای شاد و مناسبی داشته باشد تا دانش آموزان با لذت به یادگیری بپردازند ولی درس خواندن در فضای ناایمن ترس و دلهره را برای آنها بوجود می آورد
فکری اساسی برای مدارس فرسوده شود
یکی از والدین دانش آموزان که خودش نیز معلم است نیز به ایسنا اظهار داشت: همه چیز واضح است اینجا و این مدارس محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست.
امرایی با اشاره به اینکه اداره کل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان اقدامات خوبی در بحث مدرسه سازی انجام داده که قابل تقدیر است، افزود: مدرسه فرزندم فرسوده و غیراستاندارد بوده و درحال فروریختن است و جان او و سایر دانش آموزان مدرسه در خطر است.
وی افزود: از مسؤلان می خواهیم به فکر جان فرزندان ما در کلاس درس باشند چونکه مدرسه فرسوده و قدیمی است و باید فکری اساسی برای آن شود.
این معلم با اشاره به اینکه انتظار داریم در شهرستانی مانند کوهدشت خیرین ورود جدی داشته باشند و دل این دانش آموزان را شاد کنند، خاطرنشان کرد: حتما باید برای بچه های مردم در این نوع مدارس اتفاقی بیفتد تا مسؤلان به فکر تعمیر و بازسازی مدرسه شوند؟!
طبق آمارهای اعلام شده توسط مسؤلان، مدارس زیادی در لرستان دارای ساختارهای قدیمی و نامناسب هستند که نمی توانند نیازهای آموزشی روز را برآورده کنند.
فضای آموزشی ناایمن حس ناامنی را به دانش آموزان انتقال می دهد
در این رابطه سید عیسی سهرابی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: بستر تعیلم و تربیت باید در فضای آموزشی مناسب، شاد و بانشاط باشد و زمانیکه این فضا ناایمن باشد، حس ناامنی به دانش آموزان القاء خواهد شد.
وی ادامه داد: یک فضای آموزشی ناایمن و با سیمای بد در روح و روان دانش آموزان نقش خواهد بست و حس ناامنی را به ایشان انتقال می دهد.
سهرابی افزود: همینطور در برخی از مناطق و شهرستان های استان مانند مناطق عشایری اگر بتوانیم فضاهایی متناسب با زیست بوم آن مناطق طراحی نماییم، میتوان در فضای آموزشی و ارتقاء کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی اثرگذار باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اظهار نمود: برای ساخت فضای آموزشی نیازمند کمک خیرین بوده ایم اما آموزش و پرورش با این حجم از مخاطب و نیروی انسانی می تواند کارهای بزرگی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه در بحث نوسازی و بهسازی اولویت با مدارس سنگی ناایمن است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول، ۱۹ مدرسه از ۳۳ مدرسه سنگی توسط بنیاد برکت و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین اعتبار و ساخته خواهد شد و نقش ما بیشتر بعنوان مدیر پروژه و همکاری جهت جلب کمک ها و مشارکت های مردمی خواهد بود.
این مسئول افزود: همینطور ۱۷۰ مدرسه کانکسی توسط سازمان نوسازی مدارس و با همکاری خیرین تا انتهای سالجاری تعیین تکلیف و ساخته خواهد شد.
سهرابی در ادامه اضافه کرد: فضای آموزشی بیشترین اثر و نقش را در ذهنیت دانش آموزان داشته و روی تمدن سازی و هویت سازی اثرگذار بوده و از جنبه روحی و روانشناختی باید به این مورد توجه گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: یک فضای آموزشی ناایمن و با سیمای بد در روح و روان دانش آموزان نقش خواهد بست و برچیده شدن این امر هم در کنار تمام تلاشهای دولت و سایر نهادهای حاکمیتی، مستلزم مشارکت مردم به معنای واقعی است.
مدارس قدیمی میزان یادگیری را کاهش خواهد داد
فتانه فتحی روانشناس لرستانی نیز در گفتگو با ایسنا بر صحبت های مدیرکل آموزش و پرورش لرستان صحه می گذارد و می گوید: مدارس قدیمی در دانش آموزان ترس بوجود آورده و میزان یادگیری را کاهش خواهد داد.
وی اظهار نمود: وقتی در مورد فضای مدرسه صحبت می شود منظور نور، محیط و رنگ دیوارها بوده که تاثیر اولیه ای در خُلق فرد دارد.
این روانشناس افزود: وقتی خُلق فرد گرفته باشد و از لحاظ روحی و روانی شادابی لازم را نداشته باشد، روی انگیزه و به تبع آن علاقه فرد اثرگذار بوده و موجب احساس خستگی و دل زدگی می شود.
فتحی بیان نمود: مدرسه قدیمی برای دانش آموزان ترس بوجود آورده و وقتی که در این مکان هستند امنیت مکانی لازم را ندارند و هنگامی که ترس ایجاد شود قسمت تفکر مغز درحال فعالیت بوده و میزان یادگیری پایین خواهد آمد.
وی افزود: از لحاظ عصب شناختی، زمانیکه هورمون سمپاتیک به علت احساس ترس درحال ترشح است میزان توجه فرد کاسته می شود و با کاهش توجه یادگیری کم می شود.
فتحی با اشاره به اینکه یادگیری تنها به روش تدریس معلم بستگی ندارد، تصریح کرد: یادگیری به محیط و مکانی که در آن قرار گرفته ایم و همینطور ابزارهایی که در آنجا وجود دارد وابسته بوده و در محیطی که امنیت و احساس آرامش وجود ندارد هرچه تدریس معلم خوب باشد اما بازدهی کم خواهد بود.
هزینه های بالای بازسازی و بهسازی مدارس فرسوده لرستان احتیاج به سرمایه گذاری چندهزار میلیاردی دارد و این در شرایطی است که این مهم با عنایت به محدودیت منابع مالی در استان و این برهه زمانی امکانپذیر نیست.
یونس بهاروند مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی موضوعی است که در دستور کار قرار گرفته که با فراهم کردن فضای آموزشی مورد نیاز و امکانات لازم، دانش آموزان بتوانند مشغول به تحصیل شوند.
۹۰۰ فضای آموزشی در لرستان فرسوده است
وی با اشاره به اینکه دسترسی همه دانش آموزان به محیط آموزشی مناسب یک لزوم است اما به علت کمبود منابع مالی، نوسازی مدارس با مشکلاتی همراه بوده که در این خصوص از تمام ظرفیت خیران مدرسه ساز استفاده شده، افزود: هر ساله حدود ۲۰ درصد از مدارس باید نوسازی شود، اظهار داشت: هم اکنون ۹۰۰ فضای آموزشی در استان فرسوده است که تعدادی مدرسه و مابقی خوابگاه و فضای دیگر آموزشی هستندکه اگر هر ساله ۲۰ درصد آنها نوسازی شود، ظرف پنج سال آینده این فضاها نوسازی خواهند شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در کل استان ۱۷۰ مدرسه کانکسی وجود داشت که در جهت توسعه عدالت آموزشی ۹۰ مدرسه کانکسی جمع آوری و مدارس جدید تحویل داده شد.
بهاروند بیان نمود: ۸۰ مدرسه دیگر هم در دست اجرا بوده که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا پایان امسال این مدارس به صورت کامل جمع آوری و مدارس جدید جایگزین آنها شوند تا دانش آموزان این مناطق دسترسی لازم به فضاهای استاندارد داشته باشند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان خاطرنشان کرد: ۶۵ مدرسه سنگی نیز در لرستان وجود دارد که برنامه ریزی شده تا سال آینده این مدارس برچیده شوند و فضاهای جدید آموزشی جایگزین آنها شود.
بهاروند با اشاره به اینکه ۲۵۰ پروژه مدرسه سازی در دست اجرا داریم، اظهار داشت: از این تعداد ۲۰۰ پروژه با همکاری و مشارکت خیران در دست ساخت بوده که ۱۷۰ پروژه در مناطق روستایی است.
بازسازی و نوسازی مدارس لرستان بهبود شرایط فیزیکی و فضاهای آموزشی را بهمراه خواهد داشت و به دانش آموزان و معلمان این امکان را می دهد که بهترین امکانات آموزشی را نیز در اختیار داشته باشند.
سید سعید شاهرخی، استاندار لرستان نیز در این خصوص اظهار داشت: طرح ملی نهضت عدالت توسعه فضاهای آموزشی در شهریورماه گذشته توسط رییس جمهوری عنوان شد که هدف این طرح، ایجاد عدالت آموزشی و فراهم سازی فضای آموزشی استاندارد برای تمامی دانش آموزان در سرتاسر کشور است.
وی افزود: ما نیز در استان لرستان، متعهد شده ایم با اجرای این برنامه، شرایط تحصیلی بهتری را برای دانش آموزان فراهم نماییم.
استاندار لرستان در مورد مدارس کانکسی و سنگی استان اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که اجرای طرح جایگزینی آنها شروع شده و با سرعت ادامه دارد. این مدارس باید تا پایان اسفند سالجاری به صورت کامل ساماندهی شوند.
دانش آموزان لرستانی باید از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند
وی ادامه داد: ۷۰ مدرسه سنگی با ۹۵ کلاس درس در سطح لرستان شناسایی شده اند که نیازمند بازسازی هستند و بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، این مدارس نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۴ نوسازی و استانداردسازی خواهند شد.
استاندار لرستان ضمن اشاره به مدارس فرسوده استان خاطرنشان کرد: در لرستان ۹۳۵ مدرسه نیازمند بازسازی و مقاوم سازی وجود دارد و مطابق برنامه ریزی انجام شده هر سال ۲۰ درصد از این مدارس مقاوم سازی می شوند و این روند موجب خواهد شد حدود ۲۰۰ مدرسه در سال آینده در برنامه بازسازی قرار گیرند.
شاهرخی با اشاره به اینکه دانش آموزان لرستان، صرف نظر از محل سکونتشان، باید از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند، اظهار داشت: اجرای این برنامه ها قدمی مهم در جهت تحقق عدالت آموزشی در لرستان خواهد بود و تمام دستگاههای اجرایی مرتبط وظیفه دارند بدون هیچ گونه تعلل در جهت تحقق این اهداف تلاش کنند.
وجود مدارس سنگی و فرسوده در شأن شهرها و روستاهای کشور نیست
اهمیت و لزوم توجه بیشتر و نوسازی مدارس فرسوده تا جایی است که رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز وجود مدارس سنگی و فرسوده را در شأن شهرها و روستاهای کشور نمی داند.
حمیدرضا خان محمدی مسیر توسعه هر کشور را از مدرسه دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم منطقه ای را آباد داشته باشیم ابتدا باید مدارس آن آباد باشد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن اشاره به این که بر مبنای دستور رییس جمهوری توجه به مدارس فرسوده در اولویت دولت چهاردهم قرار گرفته است، اظهار نمود: امیدواریم بتوانیم تمامی پروژه ها را طی مدت یک سال به اتمام برسانیم.
وی با اشاره به اینکه ۱۹ درصد مدارس سطح کشور فرسوده بوده و نیازمند مقاوم سازی و بهسازی هستند، اظهار داشت: اگر در منطقه ای، یک فضای آموزشی وضعیت بحرانی دارد بایستی طبق ضوابطی که وجود دارد برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صورت گیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه اگر در منطقه ای، یک فضای آموزشی وضعیت بحرانی دارد بایستی طبق ضوابطی که وجود دارد برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صورت گیرد، اظهار داشت: در این صورت ضروری است دانش آموزان جابه جا شده و در محیط های دیگری استقرار یابند تا نسبت به مقاوم سازی و بهسازی مدرسه اقدام نماییم.
وی خصوصیت نهضت مدرسه سازی را مردمی بودن آن دانست و اضافه کرد: مهم ترین و راهبردی ترین مبحث نیز همین است که مردم در کنار دولت هستند.
این مسئول خاطرنشان کرد: حذف مدارس کانکسی، مدارس سنگی و مدارس تخریبی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر و تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز و مدارس در ارتباط با طرح مولدسازی در اولویت دولت قرار دارند.
به گزارش بیا شمال به نقل از ایسنا، در بحث فرسودگی مدارس اگر توجه جدی و درخور به آن نشود می تواند موجب خسارات جانی و مالی و از دست رفتن انگیزه کودکان و نوجوانان برای تحصیل شود.
منبع: biashomal.ir
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب