مالكی؛
پیک های موتوری باید معاینه فنی دریافت کنند
به گزارش بیا شمال، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های تهران اظهار داشت: برپایه قانون، کلیه وسایل نقلیه باید نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند که موتورسیکلت ها هم از این مورد مستثنی نیستند.
به گزارش بیا شمال به نقل از مهر، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های تهران در مورد آخرین وضعیت رجوع موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی شهر تهران اظهار داشت: بر مبنای آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است. وی افزود: از سهم آلاینده های گازی خودرو های سواری با سهم ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلت ها با ۲۱/۳ درصد رتبه دوم را دارند. در مورد ذرات معلق کامیون ها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودرو های سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلت ها در این آلایندگی با ۱۰/۱ درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان داده است برای این منابع متحرک بخصوص کامیون و موتورسیکلت بایستی چاره اندیشی شود. مالکی با اشاره به اینکه از آغاز سال تابحال در حدود ۶۴۲ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه نموده است، اظهار داشت: بر مبنای قانون، کلیه وسایل نقلیه باید چهار سال بعد از زمان تولید نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند که موتورسیکلت ها هم از این مورد مستثنی نیستند. شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز معاینه فنی برخوردار بوده و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد. بدیهی است در صورت وجود تقاضا توسعه آن از راه سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر است. مبلغ معاینه فنی موتورسیکلت هم در رجوع نخست ۲۲ هزار تومان است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های تهران بیان نمود: درگاه کنترل معاینه فنی موتورسیکلت ها علاوه بر کنترل مکانیزه توسط دوربین و یا کنترل فیزیکی توسط پلیس باید از راه مراکز تعویض پلاک همانند خودرو ها انجام بگیرد و کلیه موتور سیکلت ها در هنگام نقل و انتقال موظف به عرضه معاینه فنی شوند. شهرداری تهران آمادگی دارد تا نسبت به راه اندازی واحدهای سیار معاینه فنی موتورسیکلت و استقرار آن در مراکز ترخیص موتورسیکلت با مشارکت پلیس اقدام نمایند. وی با اشاره به اینکه بنا بر آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران کلیه شرکتهای عرضه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان زیر پوشش خود جهت دریافت برگ معاینه فنی اجبار کنند، اظهار داشت: پلیس راهور فاتب هم مکلف است از تردد موتورسیکلت های کار بدون گواهی معتبر معاینه فنی جلوگیری به عمل آورد. متأسفانه درصد بالایی از موتورسیکلت ها که در شهر تردد می کنند، فرسوده و کاربراتوری هستند. حتی موتورسیکلت های تولیدی و نو هم از کیفیت مناسبی در قسمت کاتالیست بهره مند نیستند. مالکی در انتها اظهار داشت: موتورسیکلت ها به رغم داشتن اجبار قانونی برای دریافت معاینه فنی دوره ای به مراکز رجوع نمی کنند. با عنایت به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات می تواند پایش این وسایل نقلیه فاز بندی شود؛ بعنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فازهای بعدی شرایط سخت گیرانه تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازبینی در دستورالعمل های مربوطه است.
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب